Boostervaccinatie: GGD Drenthe prikt meer dan ooit

Iedereen zo snel mogelijk de boosterprik. Dat willen wij als GGD Drenthe, samen met vele inwoners, organisaties en instellingen. De GGD’en zetten de schouders onder de ‘massavaccinatie’. Met onze grote locaties, verdeeld over Drenthe, kunnen we zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen vaccineren. En dat doen we. Elke dag weer meer en meer dan ooit.


Drenthe heeft twee XXL-locaties 
Hierdoor kunnen wij veel meer vaccinaties zetten dan we op basis van het inwonertal van Drenthe moeten kunnen. Hierdoor helpen we ook mensen uit andere regio’s om zo snel mogelijk geprikt te kunnen worden. Doordat we met grote locaties werken, kunnen we volgende week al 50.000 mensen per week vaccineren (vier weken geleden was dat nog 5.700). Zoveel hebben wij in de coronavaccinatiecampagne nog niet eerder geprikt per week.  


Als we meer kunnen prikken, doen we dat 
Onze vier locaties zijn uitgebreid met extra priklijnen, ze zijn alle dagen open en het nieuwe personeel raakt steeds meer ingewerkt. En hoe jonger de doelgroep, hoe sneller het bezoek vaak verloopt. Al deze factoren (en meer, zie hieronder) beïnvloeden hoeveel mensen we per dag kunnen prikken. Zien we dat we meer kunnen, dan zetten we direct meer afspraakmogelijkheden open.  


Hoe help jij om het sneller te laten gaan? 
Het allerbelangrijkste is dat je alleen MET een afspraak naar onze locatie komt. Zonder kun je niet geprikt worden. Dat is niet alleen omdat er dan lange wachtrijen en onveilige situaties ontstaan, maar ook omdat we dan veel minder mensen op een dag kunnen prikken. Heb je een afspraak, dan staan je gegevens al in het systeem en is een boosterprik zo gehaald. Zeker als je de gezondheidsverklaring ingevuld meeneemt naar je afspraak. Die vind je in je afspraakbevestiging.   


Lukt online niet op korte termijn? 
Bij het online plannen van je boosterafspraak kun je kiezen uit drie data. Vind je dat deze opties te ver in de toekomst liggen? Wacht dan even en probeer het een (paar) dag(en) later weer. Er komen dagelijks extra afspraakopties bij. Heb je online je afspraak al gepland? Verzet deze afspraak dan alleen als het absoluut niet anders kan. Dit kan alleen via het landelijke call center en die moet zoveel mogelijk beschikbaar blijven voor mensen die echt alleen kunnen bellen voor een afspraak.  

Ouderen die pas in januari de afspraak hebben staan, ontvangen persoonlijk bericht hoe ze eerder terecht kunnen. Hierover volgt binnenkort meer informatie.  


Het kan nog even duren voordat de uitnodigingsbrief komt 
De jaartallen tot en met 1945 zijn het afgelopen weekend vanuit het RIVM verstuurd. Door je afspraak online te regelen, kun je die dus veel eerder maken. Heb je iemand in je omgeving die aan de beurt is om de prikafspraak te maken? Niet iedereen vraagt makkelijk om hulp met het internet. Mooi dus als jij die hulp kunt aanbieden. In dit stappenplan lees je hoe je samen stap voor stap online de afspraak maakt.   


Dankbaar voor iedereen die een bijdrage levert 
Al die mensen zetten zich hier met hart en ziel voor in. ‘Wij doet 't in de maande!’ is onze lijfspreuk en we zijn dankbaar voor de goede samenwerking die we hebben met huisartsen, ziekenhuizen, zorginstellingen en andere partners.  


Kom je binnenkort voor een booster op één van onze locaties? Dan doe je onze medewerkers een enorm plezier met een glimlach en een vriendelijk woord. Er is heel veel begrip voor emoties in deze moeilijke en onzekere tijden. Agressie daarentegen wordt niet geaccepteerd en raakt onze medewerkers enorm. Dit zijn juist de mensen die we zo hard nodig hebben om te doen wat we allemaal zo belangrijk vinden: zo snel mogelijk iedereen een boosterprik en weer beschermd tegen corona.